Jak dbać o silnik kosy spalinowej ?
W przeciwieństwie do silników czterosuwowych, silniki dwusuwowe nie posiadają osobnego smarowania. Konstrukcja silnika dwusuwowego po prostu na to nie pozwala. Silniki dwusuwowe są idealne do napędzania małych i lekkich maszyn, takich jak kosy spalinowe, piły łańcuchowe, wykaszarki, dmuchawy do liści itp.
Jednak ruchome części muszą być smarowane również w silniku dwusuwowym, dlatego do paliwa dodaje się olej. Jeśli używasz tylko benzyny do napędzania silnika dwusuwowego, silnik zgaśnie w ciągu kilku sekund od uruchomienia w wyniku jego zatarcia. W końcu nic dziwnego, silniki podczas pracy osiągają ponad 8500 obr / min. W każdej sekundzie tłok przesuwa cylinder tam i z powrotem ponad 140 razy.
Stosunek paliwa do oleju do przygotowania mieszanki paliwowej podaje producent silnika. Aby odpowiednio dobrać stosunek paliwa do oleju należy dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi, w której producent podaje precyzyjne wartości. Ważne: lepiej wlać odrobinę za dużo oleju niż za mało.
Jednak nie wystarczy prawidłowo wymieszać mieszanki paliwowej. Jednym z często pomijanych faktów jest to, że olej rozpuszczony w benzynie z upływem czasu traci swoje właściwości, degraduje się. Degradacja następuje już po 14 dniach i po pewnym czasie olej praktycznie nie jest w stanie prawidłowo smarować części silnika.
Jeśli więc ostatnie użycie maszyny nastąpi zimą i nie spuścisz paliwa- wiosną może Cię czekać niemiła niespodzianka. W najlepszym przypadku stara mieszanka paliwowa spowoduje tylko nadmierne zużycie silnika, co wiąże się ze stopniową utratą mocy silnika i wreszcie skróceniem żywotności silnika. Bardziej prawdopodobne jest jednak całkowite zatarcie silnika. W niektórych przypadkach naprawa może być równie kosztowna, jak zakup nowej maszyny.
Mieszanka paliwowa do silników dwusuwowych - zasady
- Wymieszaj mieszankę paliwową w odpowiednim stosunku określonym przez producenta silnika.
- Nigdy nie przechowuj mieszanki paliwowej dłużej niż 1 tydzień.
- Zawsze mieszaj tylko tyle, ile aktualnie potrzebujesz. Jeśli paliwo się, zawsze lepiej jest przygotować trochę dodatkowej mieszanki, niż pozostawić niewykorzystaną mieszankę.
- Używaj tylko wysokiej jakości olejów przeznaczonych do wysokoobrotowych silników.
- Jeśli nie będziesz używać maszyny przez dłuższy czas, spuść paliwo ze zbiornika, uruchom silnik i pozwól mu wykorzystać pozostałe paliwo z gaźnika.
- Benzynę i olej należy przechowywać w oddzielnych i szczelnie zamkniętych pojemnikach. Zapobiegaj przedostawaniu się powietrza do pojemników, aby wilgoć z powietrza nie wiązała się z benzyną i olejem.