Jaki Skuter Elektryczny dla Dorosłych ? Dlaczego warto kupić skuter elektryczny?
Jaki Skuter Elektryczny dla Dorosłych ? Dlaczego warto kupić skuter elektryczny ?
Choć można przypuszczać, że zima będzie słowem jeszcze przez kilka tygodni, wielu już nie może się doczekać zimujących motocykli i nie może się doczekać pierwszych dni wiosny.
Wyjaśnianie doświadczonym motocyklowym „smarom”, co sprawdzić przed pierwszą jazdą sezonu, prawdopodobnie oznaczałoby wnoszenie drewna do lasu. Ale co z rowerzystką, która w tym roku po raz pierwszy rozgląda się po rynku i wybiera maszynę, którą wiosną wyruszy w swoją pierwszą przejażdżkę?
Każdy, kto w wieku piętnastu lat usiadł na swojej pierwszej maszynie, z pewnością pamięta to cudowne poczucie wolności i niezależności. Ku niezadowoleniu sąsiadów „zwiedziliśmy” śmierdzące dwusuwy przed domem, które dostroiły gaźnik lub przez chwilę czyściły świecę. Naszą marką były ręce zabrudzone olejem.
Dziś sytuacja jest inna. Obecny rynek jest powoli zdominowany przez hulajnogi elektryczne. Świadczy o tym liczba motocykli sprzedanych w Czechach w 2021 roku, gdzie marka HECHT , choć sprzedaje wyłącznie motocykle elektryczne, zajęła 8 miejsce w ogólnej klasyfikacji .
Skutery elektryczne nie są głośne, nie pachną spalonym olejem, a dzięki prostocie silnika elektrycznego są kilkukrotnie bardziej niezawodne niż motocykle z silnikiem spalinowym. Silnik elektryczny nie posiada gaźnika, filtra powietrza, dysz paliwa, świecy zapłonowej, zapłonu, skrzyni biegów, sprzęgła lub wariatora oraz wielu innych elementów, które mogłyby być potencjalną przyczyną awarii. Nowoczesne silniki elektryczne w skuterach nie mają komutatora, co oznacza, że nie mają jednostek, które by się zużywały. Dzięki temu są one jeszcze cichsze, sterowane elektronicznie, a tym samym bardziej wydajne niż komutatorowe silniki elektryczne. Oczywiście usterki nie można całkowicie wykluczyć przy skuterze elektrycznym, ale jej prawdopodobieństwo jest wielokrotnie mniejsze niż w przypadku konwencjonalnego motocykla.
Jeśli zastanawiasz się nad wyruszeniem na mały motocykl tej wiosny po raz pierwszy, warto rozważyć przynajmniej skuter elektryczny. Jego wadą może być ograniczony zasięg na jednym ładowaniu. Jednak skuter jako taki nie jest przeznaczony do długich podróży. Nie ma jednak problemu, żeby latem wyruszyć na skuterze elektrycznym np. na oddalony o 20 km staw. Na przykład z dołączoną baterią litową HECHT COCIS ma zasięg do 60 km na jednym ładowaniu, a zasięg można podwoić kupując drugą baterię, na którą jest miejsce ze złączem do podłączenia pod pokrywa w podłodze. Akumulator ładujesz w nocy, więc nie ma problemu z codziennymi dojazdami np. do pracy.
Hulajnoga elektryczna jest idealna dla początkujących z wielu powodów. Przede wszystkim są to minimalne wymagania konserwacyjne . W zasadzie wystarczy go naładować, sprawdzić hamulce i opony. Po drugie, należy pamiętać, że początkujący motocyklista najpierw myje ręce pełne kierownicy i dlatego doceni łatwość obsługi, bez konieczności używania sprzęgła podczas ruszania i zmiany przełożeń .
Jeśli kiedykolwiek jeździłeś na klasycznym skuterze z silnikiem spalinowym, prawdopodobnie zaskoczy Cię jego szybkie przyspieszenie. Można to docenić zwłaszcza w miastach, gdzie przy dużym natężeniu ruchu bez problemu klikniesz elektryczną hulajnogą. Skutery elektryczne należące do kategorii AM wyposażone są w ogranicznik, który ogranicza prędkość obrotową silnika po osiągnięciu maksymalnej prędkości 45 km/h. Dlatego mogą jeździć na tzw. „małym prawie jazdy” od 15 roku życia.
A co z prawem jazdy?
Jedyną maszyną motorową, którą możesz jeździć po drogach i na której nie musisz mieć prawa jazdy, jest e-rower. Rozporządzenie nr 168/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej jasno określa, co e-rower musi spełniać. Moc silnika nie może przekraczać 250 W i może jedynie wspomagać pedałowanie. Gdy prędkość osiągnie 25 km/h, silnik musi zostać automatycznie wyłączony. Nie wystarczy spełnienie tylko jednego z tych warunków, muszą być spełnione wszystkie jednocześnie. Na przykład wystarczy dokonać regulacji w e-bike'u, aby silnik napędzał rower bez konieczności deptania, a tak naprawdę z prawnego punktu widzenia rower staje się motorowerem, do którego już potrzebujesz kierowcy prawo jazdy i wszystkie inne niezbędne rzeczy, jak każdy zwykły motocykl.
Na rynku można znaleźć różne trucki, o których sprzedawca powie, że to tak naprawdę hulajnoga lub e-rower. Jeśli jednak maszyna jest wyposażona w silnik o mocy przekraczającej 250 W, lub jest w stanie osiągnąć prędkość ponad 25 km/h za pomocą silnika, lub porusza się wyłącznie na napędzie silnikowym bez konieczności pedałowania przez kierowcę, możesz być pewien, że to nie jest e-rower. Jeśli zostaniesz zatrzymany przez patrol policyjny na takiej maszynie, przy odrobinie szczęścia może ci ujść tylko wysoka grzywna. Jeśli ulegniesz wypadkowi na takiej maszynie, poniesiesz wszystkie konsekwencje bycia postrzeganym jako nieuprawnione prowadzenie pojazdu, który nie jest przeznaczony do ruchu drogowego, bez ubezpieczenia prawnego. Z argumentem, że sprzedawca Ci to powiedział lub że nie wytrzymasz i jest to praktycznie pewne