Jak zapobiec uszkodzeniu technologii przez biopaliwo?
![Jak zapobiec uszkodzeniu technologii przez biopaliwo?](/data/include/img/news/1679585120.jpg)
Jak zapobiec uszkodzeniu technologii przez biopaliwo?
Jak zapobiec zniszczeniu technologii przez paliwo biopochodne?
Nie jest tajemnicą, że nowoczesne paliwa (np. E10, E15, E85) zawierają etanol. Jednak znacznie mniej wiadomo o tym, jaki wpływ ten biopochodny składnik może mieć na niektóre elementy silnika.
Chociaż benzyna i etanol są płynami łatwopalnymi, mają różne właściwości chemiczne i skład. Po zmieszaniu mogą reagować tworząc nowe związki, które mogą być korozyjne.
Jednym z powodów, dla których mieszanina benzyny i etanolu jest korozyjna, jest fakt, że etanol ma zdolność do absorbowania wilgoci z otoczenia i dodawania jej do benzyny. Ta woda może reagować z metalowymi elementami w układzie paliwowym i powodować korozję. Ponadto nowo powstałe związki mogą mieć tendencję do tworzenia osadów i gromadzenia się na ściankach układu paliwowego, co może prowadzić do dalszej korozji i zatykania filtrów i dysz.
Etanol może utleniać się do aldehydu octowego i kwasu octowego, które mogą uszkodzić i wytrawić niektóre elementy silnika. Mieszanie benzyny z etanolem może prowadzić do powstania alkenów, które są niestabilne i mogą reagować z metalowymi elementami układu paliwowego.
Z łatwością wytrawią one np. warstwę ochronną komory pływakowej gaźnika, a woda, którą etanol wchłania z powietrza, dokończy następnie dzieła zniszczenia, jak widać na poniższym zdjęciu:
W ten sposób gaźnik może skończyć z nieprzetworzonym paliwem, w którym znajduje się etanol przez kilka miesięcy.
Dodatkowo etanol może uwalniać plastyfikatory z tworzyw sztucznych. Może to być problem dla różnych uszczelek, membran gaźników, plastikowych przewodów paliwowych itp. Materiały te stają się kruche i przez to bardziej podatne na uszkodzenia.
Wreszcie, etanol w pewnych warunkach może również tworzyć osady, które mogą zatkać cały układ paliwowy.
Niestety, gaźniki wszystkich typów i marek podlegają stopniowemu uszkodzeniu przez etanol...
Jak zapobiec uszkodzeniu układu paliwowego przez etanol?
Przede wszystkim należy zawsze używać wyłącznie świeżego paliwa, w którym etanol nie wchłonął jeszcze wody i nie zdegenerował się w agresywne związki.
Najprostszym sposobem jest spuszczanie paliwa zawsze, gdy maszyna nie jest używana. Nie wystarczy spuścić paliwo ze zbiornika, ważne jest, aby spuścić je również z gaźnika. Jeśli gaźnik nie ma śruby odpowietrzającej, uruchom silnik i pozwól mu pracować, aż spali resztki paliwa z gaźnika i wyłączy się.
Stosuj odpowiednie dodatki do paliwa. Mogą one zminimalizować negatywny wpływ biokomponentów zawartych w benzynie na gaźnik. Na przykład dodatki te mogą pomóc usunąć wilgoć z paliwa i chronić metalowe części gaźnika przed korozją.
Oczywiście najlepiej byłoby używać wyłącznie paliw bez etanolu, ale nie wszędzie są one dostępne